2013. január 21., hétfő

A vértengerek

Írta: Andrew Chapman
Eredeti cím: Seas of Blood
Eredeti/magyar megjelenés: 1985/1990
Illusztrálta:  Bob Harvey
Fordította: Varsányi Mária


Design

Szerintem szuper a borító. Jó a kép, hangulatosak a színek, még a cím betűtípusát is imádom. Jó, talán lehet rá olyat mondani, hogy túlzottan mesterkélt a beállítás (ahogy a középső tengeri kígyó a szemünkbe néz), és talán külön képen már nem tetszene annyira, de könyvborítóként állat. Mindenképp csalogató lehet, ha egy polcon meglátjuk.


Illusztráció

Na jó, én rájöttem hogy bírom Bob Harvey-t. Tudsz szebbet mutatni nekem például az ogre bajnoknál? (48.). Bár a madár-fétise megmaradt a Haláltalizmán rajzai óta (vagy csak ő kap ki mindig ilyen sztorikat? Hmm… most szöget ütött a fejembe, hogy is van ez: vajon az illusztrátorok dönthetik el, hogy mely fejezetekhez készítenek képet?). Nagyon tetszik, hogy a távolságot/magasságot/mélységet mennyire jól tudja érzékeltetni. Minden rajznak „súlya” van, mintha tényleg ott lennénk.


Háttértörténet

Ez alkalommal nem vagyunk jó fiúk, sőt, egyenesen gonosz kalózok vagyunk, ráadásul a legnagyobbak közül valók. Van még egy másik senkiházi, aki szintén igényt tart a „legnagyobb” címére, Abdul a Mészáros (bizalomgerjesztő pofa lehet ezzel a névvel). Vele kötünk tehát fogadást, hogy Takból Nippurba eljutva, maximum 50 nap alatt melyikünk tud több aranyat összehozni (persze tisztességtelen úton). Ja és hát életben is kell maradni…


Rendszer

Az alapvető értékeken kívül hajónk legénységének értékeit is ki kell számítanunk. Nyugalom, ezeket pontosan ugyanolyan egyszerűen lehet kezelni, mint saját személyes jellemzőinket. A „Legénység ütései” voltaképpen az Ügyesség, a „Legénység ereje” pedig az Életerő fogalmainak felel meg. Bár ez utóbbi azért többfunkciós érték, hiszen erre a pontértékre kell próbát dobnunk akkor is, amikor meg kell állapítanunk, hogy hány nap alatt jutunk el egy bizonyos úti célhoz (pl. 5 vagy 4 nap alatt, és ez nagyon nem mindegy). Ha már itt tartunk, az eltelt napok számát is jegyezni kell, és ha 50 felett járunk, akkor tulajdonképpen abba is hagyhatjuk a játékot, hiszen túlléptük a fogadásban rögzített limitet. A „Zsákmány” mező szintén fontos, hisz az összerabolt pénzekért megy az egész játék, illetve nincs külön jelezve, de a rabszolgának eladható foglyokat is érdemes számolni, hisz azok is pénzt érnek majd a piacon.
Szóval a tengeri csata ugyanúgy működik, mint az egyéni harc, ugyanúgy kell számolni a Támadóértéket, stb. Érdekesség, hogy minden egyes eltelt hajóút napjával visszakapunk egyet esetlegesen elvesztett Életerő pontjainkból. Ez kellemes bónusz, bár egyéni harc jóval kevesebb lesz, mint csapatos, így annyira nem fognak fogyni.


Eredetiség

Az eredetiséggel nincs gond, nem rémlik, hogy lenne hasonló kalózos játék. Pont emiatt nem is kellett annyira megerőltetnie magát az írónak, mert az alaphelyzet hangulata eleve elég ahhoz, hogy jól szórakozzunk. Ettől függetlenül azért elég színes a világ, és nem hiányoznak a fantasy lények, még mielőtt valaki azt hinné, hogy ez most egy realista közeg lesz. Furcsa azért a mitológiai sztori megjelenése (Odüsszeia, és a disznókká változtatott hajósok), aztán a végén is van egy küklopsz (mondjuk, hogy az mit keres ott, az jó kérdés), de vicces a Négy Szél királya is, akinek ha leöljük az állatait vagy visszautasítjuk ebédmeghívását, akkor visszafúj minket a starthoz, és már vége is a kalandnak. Viszont ha jól viselkedünk, akkor megkaphatjuk tőle a szeleket, amik gyorsabban repítenek majd minket utunkon.


Kihívás

Nem tűnik túl nehéznek, bár hozzáteszem, hogy a Szerencse próbák elvétésekor nagyon gyakran végezetes lesz az eredmény. Az igazi problémát azt jelenti, hogy nagyon könnyű túllépni az 50 napot, továbbá hogy nem fogunk elég aranyat zsákmányolni. Őszinte leszek: nem számoltam utána (ahogy például az Elátkozott házban sem a Félelem pontoknak), de necces, hogy le lehet-e egyáltalán győzni Abdult csalás nélkül. A végén derül ki, hogy minimum 900 arany kell a diadalhoz, ami lehetetlennek hangzik, amikor az átlag kincsmennyiség 50-100 arany környékén van egy helyszínen. Ha ezt összevetjük az utazási napok számával, akkor hááát… Aztán persze lehet, hogy kihagytam valami sokszáz aranyas lehetőséget, de nem hiszem. Akkor lenne reálisabb a dolog, ha nem kellene lefelezni a végösszeget, ahogy a könyv utasít. Az amúgy külön vicces, hogy arra már nem is kapunk instrukciót, hogy mi van akkor, ha nincs meg a kellő mennyiség, szóval még annyit se olvashatunk, hogy bocs, vesztettél. Vagy 400-ik fejezet, vagy X.


Főgonosz

Az itt nincs, bár a végén ott lebzsel a korábban említett küklopsz. A vele való harc jól lett kivitelezve, minden egyes húzásunkon gondolkodni kell, hogyan akarjuk lenullázni az ellenfél Életerő pontjait. Én baromira ráéreztem a gyenge pontjaira, így hamar meglett a dolog.


Hangulat

Mindent összevetve nem érheti szó a ház elejét, bár túlzottan nem is pakolták tele a Vértengereket extra meglepetésekkel. Jó, hogy egy vár bevételét különböző módokon megtervezhetjük; jó, hogy embereinket néha meg kell regulázni (néha pedig elegük lesz belőlünk és egyszerűen kinyírnak); jók a különböző hajós manőverezgetések a csatákban; és jó, amikor összefutunk valakivel, akinek tartozunk, és kockázással intézhetjük el a dolgot (vagy erőszakkal). Azért volt, ahol már éreztem, hogy fogy a kreativitás, például amikor egy Szemgolyóval kell megküzdeni (amit a következő pontban már ork-ként említ a könyv), de furcsa volt az is, hogy a Három nővér szigeteket csak az egyik szigetről lehet elhagyni, onnan viszont már nem lehet visszatérni a többire. És ez a 388-as ponton lévő szobor csak nekem tűnik kb. tíz méteresnek? Ezt hogy tudjuk egyedül kivinni az embereinkhez?
De ezek már csak a kötözködések. A Vértengerek aranyos lett. Jó az egyszemélyes és hajós kalandok aránya, bár továbbra is fenntartom, hogy győzni benne nem nagyon lehet tisztességes játékkal. Bár ha már úgyis törvényen kívülit alakítunk, akkor lehet, hogy úgy gondolták, hogy a játékosnak sem muszáj betartani a könyv szabályait…



5 megjegyzés:

  1. Jó cikk.
    Amúgy végig lehet vinni csalás nélkül is (ahogy a Házat is :) ), ebben biztos vagyok, bár elég rég toltam már, úgyhogy konmkrétumokat most nem nagyon tudok írni (merre kell menni stb.). Az fix, hogy nem csak aranyat kell gyűjteni, hanem rabszolgákat is, meg néhány egyéb műtárgyat, pl. az általad említett "aprócska" szobrot, és a végén ezeket is pénzzé kell tenni valamelyik városban... és asszem csak így jöhet össze a 900 arany, és az is épp, hogy csak. :) De összejöhet, na.

    VálaszTörlés
  2. Az amúgy külön vicces, hogy arra már nem is kapunk instrukciót, hogy mi van akkor, ha nincs meg a kellő mennyiség, szóval még annyit se olvashatunk, hogy bocs, vesztettél. Vagy 400-ik fejezet, vagy X.

    Én ezzel a kijelentéseddel vitába szállnék Sang! A könyv úgy írja, hogy kerekítsd lefelé a megszerzett aranytallérjaid számát, oszd el kettővel és lapozz arra a fejezetpontra. Például, ha összegyűjtöttél 700 aranyat, akkor a 350-re kell lapoznod! Ha jól adod el a rabszolgáidat, és a megfelelő helyeket járod be a térképen azért némi pénzt össze lehet harácsolni. Persze, mint az életben, ehhez is kell egy kis szerencse. Persze figyelni kell mely városokat látogatod meg, és milyen sorrendben, mert ezen múlik a siker vagy a bukás. Sőt talán egy kevés aranyért még embert is vehetsz magadnak...

    VálaszTörlés
  3. Alapos teszteket írsz, de ez a kijelentésed sajnos erősen komolytalanná teszi a Vértengerek kritikádat: " Őszinte leszek: nem számoltam utána (ahogy például az Elátkozott házban sem a Félelem pontoknak), de necces, hogy le lehet-e egyáltalán győzni Abdult csalás nélkül."

    Ebből ugyanis az derül ki, h csak belekóstoltál a könyvbe, talán egyszer végigtoltad, de egyáltalán nem mélyültél el benne. Természetesen meg lehet csinálni csalás nélkül. Nem feltétlenül elsőre, de régen, amikor még hírből sem ismerték a casual gamer kifejezést, akkor pont az mutatta egy játék minőségét, ha csak többszöri próbálkozásra tudtad végigvinni.
    Emlékszem, kb. 10 éves srác korunkban, amikor olvastuk-játszottuk a Vértengereket, annyira megfogott minket, h még versenyt is rendeztünk, ki tud több aranyat összeszedni, természetesen szabályos játékkal.
    Felnőtt fejjel aztán meg csináltam egy tesztet, h elméletileg mi a maximum, amit össze lehet szedni - elmondhatom, többszöröse annak az összegnek, amely a győzelemhez kell és amit te elérhetetlennek tartasz.

    Nem tudom, a többi könyvet is ilyen felszínesen tesztelted-e, de ha igen, akkor ez teljesen hiteltelenné teszi a munkádat, mint kritikus.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Uhu. Nem tiltakozom, ugyanis sosem írtam sehol, hogy én valami komoly "kritikus" lennék, aki orrvérzésig tolja a könyveket, és kívülről-belülről agyonjátssza őket. A legtöbbet valóban egyszer-kétszer játszottam végig, sőt, olyan is akad, amit egyáltalán nem tudtam végigvinni, mert nekem túl nehéz volt, illetve nem fektettem bele annyi időt/energiát, amennyit megkövetelt. Hála ez egeknek, minden játékos más, én ezen az oldalon nagyon sokszor említettem, hogy kifejezetten béna (vagy ahogy írod, casual) vagyok. Gyorsan rá tudok unni valamire, sosem fogom napokig törni a fejem egy számolásos feladaton, és igazából képtelen vagyok élvezni valamit, amit szándékosan túl nehézre csinálnak, és csak sok-sok nekirugaszkodással van esély megoldani. Ez nekem nem szórakoztató, ez van :)

      Az élményre, a hangulatra, a fantáziavilág megélésére "megyek rá", ezért voltam rajongója ezeknek a könyveknek, ezekkel kezdődött elmélyülésem ebben a műfajban annó. Örülök neki, hogy te jól szórakoztál a játék próbatételeinek megugrása közben, én inkább mást kerestem a kjk-ban. Aki egy érzületre kíváncsi, hogy én, mint egy teljes mértékben hobbi gamer, hogy éltem meg bizonyos kalandokat, azt örülök, hogy szórakoztathatom ezen a site-on. Aki pedig statisztikákra, táblázatokra, esélyekre és matekra kíváncsi, annak csalódás leszek :) De nem kell búsulni, hisz olyan kaland-játék elemző oldalból is van számos a neten.

      Törlés
    2. Köszi a barátságos választ a kissé karcosra sikerült bejelentkezésem után! Sajnálom, feldühödtem, mert úgy éreztem, nem valós információkat közöltél a Vértengerek végigjátszási lehetőségéről. Én most, ennem apropóján kitaláltam, h újra kiszámolom, mi az a maximum összeg, amit elméleti szinten (mindig jó kockadobással) össze lehet szedni. :)

      Törlés